0149 Mil Mi-24D Hind D
Registrace | 0149 |
---|---|
Typ | Mil Mi-24D Hind D |
Majitel a provozovatel | Armáda |
Vyroben | 1981 |
Výrobní číslo | M340149 |
Stav | nelétá - převeden do zahraničí |
Do služby uveden jako 0149 | 21. 4. 1981 |
Ze služby vyřazen | 27. 10. 1992 |
Štítky:
O vrtulníku
Vrtulník byl vyroben v roce 1981 v SSSR. Do ČSSR, konkrétně Prostějova, přiletěl 20. dubna 1981. Byl přidělen k 51.vrp v Prostějově. V září 1982 byl přesunut na letiště Plzeň-Bory k odloučené 4. vrl 51.vrp (od srpna 1983 11. vrp). V srpnu 1987 se opět vrátil k 51.vrp do Prostějova, kde sloužil až do 22. října 1992. O pár dní později byl přidělen do stavu Armády Slovenské republiky s náletem necelých 1311 hodin (2915 letů). V dnešní době se nachází v Leteckém Múzeu v Košicích.Mil Mi-24D Hind D trupového čísla 0149 (v. č. M340149) byl středně těžký bitevní vrtulník. Byl poháněn dvěma motory Klimov TV3-117V.
Časová osa vrtulníku
1981-00-00 | 1981 | Vyroben | |||
1981-02-09 | 9. 2. 1981 | ![]() | zařazení do provozu zdroj | ||
1981-02-20 | 20. 2. 1981 | ![]() | zalétání stroje zdroj | ||
1981-04-13 | 13. 4. 1981 | ![]() | stroj opustil výrobní závod zdroj | ||
1981-04-20 | 20. 4. 1981 | ![]() | ukončení přeletu na letiště Prostějov v ČSSR zdroj | ||
1981-04-21 | 21. 4. 1981 | Uveden do služby Armády jako 0149 zdroj | |||
1981-04-21 | 21. 4. 1981 | ![]() | vrtulník převzal 51. vrp v Prostějově, přidělen 3. vrl zdroj | ||
1981-11-01 | 1. 11. 1981 | ![]() | 4. vrl 51. vrp, Prostějov zdroj | ||
1982-09-15 | 15. 9. 1982 | ![]() | přesun na letiště Plzeň-Bory, odloučená 4. vrl 51. vrp zdroj | ||
1983-08-01 | 1. 8. 1983 | ![]() | 11. vrl, Plzeň-Bory zdroj | ||
1985-07-01 | 1. 7. 1985 | ![]() | 1. vrl 11. vrp, Plzeň-Bory zdroj | ||
1987-02-23 | 23. 2. 1987 | ![]() | odeslán na GO.1 do Maďarska (LO Szigethalom Pestvidéki Gepgyár): nálet 786 hodin zdroj | ||
1987-09-07 | 7. 9. 1987 | ![]() | ukončení GO.1 zdroj | ||
1988-02-05 | 5. 2. 1988 | ![]() | 2. vrl 51. vrp, Prostějov zdroj | ||
1990-09-07 | 7. 9. 1990 | ![]() | Prostějov, prasknuté přední sklo operátora zdroj | ||
1992-07-01 | 1. 7. 1992 | ![]() | zablokování páky kolektivního řízení spojené s nouzovým přistáním na letišti v Prostějově zdroj | ||
1992-10-22 | 22. 10. 1992 | ![]() | vyřazený z evidence útvaru v Prostějově zdroj | ||
1992-10-27 | 27. 10. 1992 | Vyřazen ze služby Armády zdroj | |||
1992-10-27 | 27. 10. 1992 | ![]() | stroj převzala Slovenská republika: nálet 1310,11 hodiny / 2915 letů, zůstatková hodnota byla stanovena na 7 204 315 Kčs zdroj | ||
1992-11-02 | 2. 11. 1992 | ![]() | přelet Prostějov - Sliač zdroj | ||
1992-12-11 | 11. 12. 1992 | ![]() | přelet Sliač - Prešov zdroj | ||
1993-00-01 | 1. 1993 | ![]() | přidělen kmenový technik: palubní technik rtm. Ján Filo zdroj | ||
1994-09-07 | 7. 9. 1994 | ![]() | vyčerpán časový resurs do GO zdroj | ||
2001-00-01 | 1. 2001 | ![]() | přidělen kmenový technik: technik rtm. Peter Šimko zdroj | ||
2001-12-15 | 15. 12. 2001 | ![]() | odeslán na GO.2 do LO Trenčín: nálet 1538,31 hodin zdroj | ||
2003-09-29 | 29. 9. 2003 | ![]() | ukončení GO.2 v LO Trenčín zdroj | ||
2004-00-01 | 1. 2004 | ![]() | přidělen kmenový technik: technik nrtm. Radovan Elizeuš zdroj | ||
2005-00-01 | 1. 2005 | ![]() | přidělen kmenový technik: technik nrtm. Rastislav Seman zdroj | ||
2006-06-12 | 12. 6. 2006 | ![]() | Aerovíkend Poprad, letová ukázka zdroj | ||
2006-09-06 | 6. 9. 2006 | ![]() | letecký den na letišti Boleráz zdroj | ||
2009-06-13 | 13. 6. 2009 | ![]() | Národní letecké dny - Piešťany, účast v přeletové skupině zdroj | ||
2009-12-15 | 15. 12. 2009 | ![]() | poslední let: nálet 2316,49 hodiny / 5154 letů zdroj | ||
2009-12-31 | 31. 12. 2009 | ![]() | konec technické životnosti zdroj | ||
2011-00-01 | 1. 2011 | ![]() | přidělen kmenový technik: palubní technik pprap. Róbert Lacko zdroj | ||
2015-01-01 | 2015 | Vrtulník se stal součástí sbírky Národného technického múzea - Múzea letectví v Košicích zdroj |
Sdílet vrtulník
Galerie

O výrobci
Moskevský vrtulníkový závod M. L. Mila (anglicky označován jako Mil Helicopters) je ruská konstrukční kancelář založená v roce 1947 Michailem Leonťjevičem Milem. V roce 2006 se Mil, společně dalšími ostatními ruskými výrobci vrtulníků Kamov a Rostvertol, stal součástí koncernu Vertolety Rossii (česky Ruské vrtulníky). Obchodní značka Mil zůstala u vrtulníků zachována.
Závod sídlí v Ljuberckém rajónu v Moskevské oblasti, nedaleko Moskvy.
V databázi Helidat.cz je 615 vrtulníků, u kterých je uveden jako výrobce Mil.
O provozovateli
Označením Armáda je myšlen provoz pod všemi vojenskými leteckými útvary.
- 1950–1954 – Československá armáda (ČSA)
- 1954–1990 – Československá lidová armáda (ČSLA)
- 1990–1992 – Československá armáda (ČSA)
- od 1993 – Armáda České republiky (AČR)
Domovská stránka: www.acr.army.cz
V databázi Helidat.cz je 479 vrtulníků, u kterých je uveden jako provozovatel Armáda.
Komentáře
Podobné vrtulníky
Informace o tomto vrtulníku byly naposledy upraveny 19. 8. 2019
Sdílet vrtulník