4009 Mil Mi-24D Hind D
Registrace | 4009 |
---|---|
Typ | Mil Mi-24D Hind D |
Majitel a provozovatel | Armáda |
Vyroben | 1978 |
Výrobní číslo | M34009 |
Stav | nelétá |
Do služby uveden jako 4009 | 24. 8. 1978 |
Ze služby vyřazen | 22. 10. 1992 |
Štítky:
O vrtulníku
Vrtulník byl vyroben v roce 1978 v SSSR, odkud byl přeletěn 24. srpna 1978 do Prostějova a byl přidělen k 51.vrp. V září 1982 byl přesunut na letiště Plzeň-Bory k odloučené 4. vrl 51.vrp (od srpna 1983 11. vrp). V červenci 1987 byl opět přidělen k prostějovskému 51. vrp., kde sloužil až do 22. října 1992. Následující den byl přidělen do stavu Armády Slovenské republiky s náletem necelých 1448 hodin (3391 letů).Mil Mi-24D Hind D trupového čísla 4009 (v. č. M34009) byl středně těžký bitevní vrtulník. Byl poháněn dvěma motory Klimov TV3-117V.
Časová osa vrtulníku
1978-05-10 | 10. 5. 1978 | zařazení do provozu zdroj | |||
1978-05-13 | 13. 5. 1978 | výstupní kontrola ve výrobním závodě zdroj | |||
1978-07-11 | 11. 7. 1978 | zalétání stroje zdroj | |||
1978-07-21 | 21. 7. 1978 | stroj opustil výrobní závod zdroj | |||
1978-08-18 | 18. 8. 1978 | začátek přeletu do ČSSR zdroj | |||
1978-08-24 | 24. 8. 1978 | ve 12.30 ukončení přeletu do Prostějova v ČSSR, vrtulník přidělen 3. vrl 51. vrp zdroj | |||
1979-08-23 | 23. 8. 1979 | mimořádná událost, pro poruchu motoru nouzové přistání na letišti Stichovice zdroj | |||
1980-05-09 | 9. 5. 1980 | Na Letenské Pláni v Praze proběhlo v rámci vojenské přehlídky první veřejné představení Mil Mi-24 v ČSSR. Byla to trojice vrtulníků 4010, 4012, 4009, kterou doplňoval čtvrtý stroj 4011, který by mohl v případě technických problémů zastoupit jiný stroj z trojice. zdroj | |||
1981-11-01 | 1. 11. 1981 | 4. vrl 51. vrp, Prostějov zdroj | |||
1982-09-15 | 15. 9. 1982 | přesun na letiště Plzeň-Bory, odloučené 4. vrl 51. vrp zdroj | |||
1982-12-08 | 8. 12. 1982 | ukončení SO v SSSR po 500 hodinách nebo 5 letech zdroj | |||
1983-08-01 | 1. 8. 1983 | 11. vrl, Plzeň-Bory zdroj | |||
1985-07-01 | 1. 7. 1985 | 1. vrl 11. vrp, Plzeň-Bory zdroj | |||
1987-07-30 | 30. 7. 1987 | přesun k útvaru v Prostějově, 2. vrl 51. vrp zdroj | |||
1989-08-29 | 29. 8. 1989 | odeslán na GO.1 do Maďarska (LO Szigethalom Pestvidéki Gepgyár) zdroj | |||
1989-09-02 | 2. 9. 1989 | ukončení GO.1 zdroj | |||
1992-10-22 | 22. 10. 1992 | vyřazený z evidence útvaru v Prostějově zdroj | |||
1992-10-23 | 23. 10. 1992 | stroje převzala Slovenská republika: nálet 1447,2 hodiny / 3391 letů, zůstatková hodnota byla stanovena na 10 574 545 Kčs zdroj | |||
1992-11-04 | 4. 11. 1992 | přelet Prostějov - Sliač zdroj | |||
1992-12-11 | 11. 12. 1992 | přelet Sliač - Prešov zdroj | |||
1993-00-01 | 1. 1993 | přidělen kmenový technik: technik por. Ivan Benik zdroj | |||
1995-12-31 | 31. 12. 1995 | nálet 1581 hodin zdroj | |||
1996-00-01 | 1. 1996 | přidělen kmenový technik: technik nrtm. Radoslav Jenčo zdroj | |||
1998-05-13 | 13. 5. 1998 | vyčerpána technická životnost stroje zdroj | |||
2001-03-21 | 21. 3. 2001 | odeslán na GO.2 do LO Trenčín zdroj | |||
2003-04-04 | 4. 4. 2003 | ukončení GO.2 zdroj | |||
2004-00-01 | 1. 2004 | přidělen kmenový technik: technik nrtm. Radoslav Šingľár zdroj | |||
2004-06-12 | 12. 6. 2004 | SIAD 2003 Bratislava, přeletová skupina zdroj | |||
2006-06-28 | 28. 6. 2006 | poslední let: nálet 1987,45 hodiny / 4946 letů zdroj | |||
2008-12-31 | 31. 12. 2008 | konec technické životnosti zdroj | |||
2009-00-01 | 1. 2009 | přidělen kmenový technik: technik rtn. Ján Bodnár zdroj |
Galerie
Pokud máte vlastní fotografii, která by se do galerie hodila, můžete nám jí poslat.
O výrobci
Moskevský vrtulníkový závod M. L. Mila (anglicky označován jako Mil Helicopters) je ruská konstrukční kancelář založená v roce 1947 Michailem Leonťjevičem Milem. V roce 2006 se Mil, společně dalšími ostatními ruskými výrobci vrtulníků Kamov a Rostvertol, stal součástí koncernu Vertolety Rossii (česky Ruské vrtulníky). Obchodní značka Mil zůstala u vrtulníků zachována.
Závod sídlí v Ljuberckém rajónu v Moskevské oblasti, nedaleko Moskvy.
V databázi Helidat.cz je 615 vrtulníků, u kterých je uveden jako výrobce Mil.
O provozovateli
Označením Armáda je myšlen provoz pod všemi vojenskými leteckými útvary.
- 1950–1954 – Československá armáda (ČSA)
- 1954–1990 – Československá lidová armáda (ČSLA)
- 1990–1992 – Československá armáda (ČSA)
- od 1993 – Armáda České republiky (AČR)
Domovská stránka: www.acr.army.cz
V databázi Helidat.cz je 491 vrtulníků, u kterých je uveden jako provozovatel Armáda.