0457 "Polka" Mil Mi-17 - 1V (Mi-8MTV-1)
Registrace | 0457 |
---|---|
Typ | Mil Mi-17 - 1V (Mi-8MTV-1) |
Provozovatel | Centrum leteckého výcviku (LOM Praha s.p.) |
Vyroben | 1990 |
Výrobní číslo | 95528 |
Stav | létá |
Do služby uveden jako 0457 | 22. 1. 2020 |
Domovské letiště | Pardubice - LKPD |
Odpovídač | 4984B3 |
Poslední aktivita | 29. 8. 2024 |
Štítky:
O vrtulníku
Vrtulník byl stroj zakoupený v lednu 2016 v Polsku a jedná se o vrtulník původně sloužící v námořním letectvu (Lotnictwo Marynarki Wojennej) u 43. Bazy Lotnictwa Morskiego na základně Gdynia-Babie Doly s trupovým číslem 5528. Tento stroj s originálním označením Mi-8MTV-1 byl vyroben v roce 1990 s výrobním číslem 95528 a během devadesátých let byl provozován Aeroflotem jako CCCP-25418, respektive později RA-25418. Následně jej používal turecký civilní provozovatel Doruk air s registrací TC-HDD. Polské námořní letectvo vrtulník získalo v červenci 2001 na základě spolupráce mezi námořní leteckou brigádou a firmou Lotos Petrobaltic SA. V roce 2009 byl podroben generální opravě a modernizaci na území Litvy, během které získal nové vybavení, jako přijímač GPS, meteorologický radar, přijímač systému ILS, nové radiostanice, zapisovač letových údajů atd. Stroj již měl systém nafukovacích plováků umožňujících nouzové přistání na vodě pro bezpečnou evakuaci posádky a cestujících. V roce 2014 po ukončení dohody o spolupráci byl tento stroj vyřazen po 13 letech z provozu u Marynarki Wojennej a odstaven jako neletuschopný na 44. námořní letecké základně v Darłowu. Po jeho odkoupení společností LOM Praha byl 20. ledna 2016 pozemní cestou přepraven do opraven v Praze, kde následně prošel generální opravou, získal klasické zbarvení strojů CLV se žlutými doplňky, praporové znaky, nové evidenční číslo 0457 a název „Polka“.Text: czechairforce.com
Mil Mi-17 - 1V trupového čísla 0457 (v. č. 95528) je středně těžký transportní vrtulník klasické konstrukce, s pětilistým nosným rotorem a třílistým vyrovnávacím rotorem. Stroj je vybaven pevným (nezatahovatelným) kolovým podvozkem. Verze V1 se vyznačuje povětrnostním radarem v přídi. Je poháněn dvěma motory TV3-117VM.
Časová osa vrtulníku
1990-01-01 | 27. 10. 1990 | Vyroben jako Mi-8MTV-1 zdroj | |||
1990-02-01 | 1990 | Zapsán do sovětského rejstříku jako CCCP-25418 provozovatel Aeroflot zdroj | |||
1991-12-31 | 1991 | Přeregistrován na RA-25418 provozovatel zůstal Aeroflot zdroj | |||
1995-01-01 | 1995 | Zapsán do tureckého rejstříku jako TC-HDD provozovatel DORUK AIR zdroj | |||
2001-01-01 | 2001 | Uveden do služby Lotnictwo Marynarki Wojennej (polského námořního letectva) jako 5528 zdroj | |||
2009-01-01 | 2009 | Vrtulník prošel generální opravou v Litvě. Pravděpodobně během záletů létal pod registrací LY-HBR zdroj | |||
2014-01-01 | 2014 | Vyřazen ze služby Lotnictwo Marynarki Wojennej zdroj | |||
2016-01-20 | 20. 1. 2016 | Vrtulník byl pozemní cestou přepraven do opraven LOM Praha zdroj | |||
2016-02-01 | 2016 | Zahájena generální oprava v LOM Praha zdroj | |||
2019-12-20 | 20. 12. 2019 | Ukončení generální opravy a následný zálet na kbelském letišti s posádkou Jiří Hanyk, Petr Hladík a Miroslav Benák. zdroj | |||
2020-01-22 | 22. 1. 2020 | Přelet do Pardubic posádkou Jaroslav Špaček, Vít Kučera a Jozef Holaza, kde byl následně uveden do služby Centrum leteckého výcviku (LOM Praha s.p.) jako 0457 společně s Mi-17 0835 zdroj |
Galerie
O výrobci
Moskevský vrtulníkový závod M. L. Mila (anglicky označován jako Mil Helicopters) je ruská konstrukční kancelář založená v roce 1947 Michailem Leonťjevičem Milem. V roce 2006 se Mil, společně dalšími ostatními ruskými výrobci vrtulníků Kamov a Rostvertol, stal součástí koncernu Vertolety Rossii (česky Ruské vrtulníky). Obchodní značka Mil zůstala u vrtulníků zachována.
Závod sídlí v Ljuberckém rajónu v Moskevské oblasti, nedaleko Moskvy.
V databázi Helidat.cz je 615 vrtulníků, u kterých je uveden jako výrobce Mil.
O provozovateli
Centrum leteckého výcviku (CLV) vzniklo v Pardubicích v roce 2004 jako divize státního podniku LOM PRAHA. CLV pokračovalo v systému výcviku vojenských pilotů, který zavedla armáda. Ten v Pardubicích probíhal už od roku 1995. Od dubna 2004 probíhal výcviky na Mil Mi-2, od roku 2006 začalo CLV provozovat Mil Mi-17. V roce 2010 přibyly ještě tranažery CPT Mi-2 a CPT Mi-17. Od roku 2018 byly ve výcviku nahrazeny Mil Mi-2 za americké vrtulníky Enstrom 480.
Domovská stránka: www.lompraha.cz/letecky-vycvik
V databázi Helidat.cz je 22 vrtulníků, u kterých je uveden jako provozovatel CLV a 22 vrtulníků označených štítkem CLV.
Komentáře
Podobné vrtulníky
Informace o tomto vrtulníku byly naposledy upraveny 11. 6. 2023